Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Gotthard
Samtidigt står Gotthard vid dörren redo, med näsan i vädret. Hur luktar rummet?
Samtidigt står Gotthard vid dörren redo, med näsan i vädret. Hur luktar rummet?
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Gotthards näsa plockar upp en lätt obehaglig doft, som liknar... tång? Kan det komma från hålet? Eller möjligtvis från, vänta. Vad är det där för något i taket? Det...rör på sig?!
Perceptionsslag Morest [1d20] = 20
Moralslag Morest [2d6] = 5
Morest stirrar storögt och pekar frenetiskt mot taket över Wolfram:
"Herr'n! Herr'n!"
Någon, eller något faller ner från taket mot Wolfram med blottade huggtänder som blänker till i lampskenet.
Gotthard, slå ett initiativslag (1T6). Alla utom Gotthard och Morest är överaskade.
Initiativ andra sidan [1d6] = 6
Perceptionsslag Morest [1d20] = 20
Moralslag Morest [2d6] = 5
Morest stirrar storögt och pekar frenetiskt mot taket över Wolfram:
"Herr'n! Herr'n!"
Någon, eller något faller ner från taket mot Wolfram med blottade huggtänder som blänker till i lampskenet.
Gotthard, slå ett initiativslag (1T6). Alla utom Gotthard och Morest är överaskade.
Initiativ andra sidan [1d6] = 6
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Något fyrbent släpper från taket och landar på Wolfram (som kan slå ett smidighetsslag för att inte falla till marken).
Anfallsslag [1d20+1] = 11+1 = 12
Wolfram slänger instinktivt upp sköldarmen och varelsens käftar sluter om underarmen. Tänderna kramar genom ringbrynjans ärm, men utan blodsutgjutelse. Fradgan från käftarna stänker i Wolframs ansikte.
Gotthard, du kan agera nu. Därefter kan alla redogöra för vad ni vill göra.
Anfallsslag [1d20+1] = 11+1 = 12
Wolfram slänger instinktivt upp sköldarmen och varelsens käftar sluter om underarmen. Tänderna kramar genom ringbrynjans ärm, men utan blodsutgjutelse. Fradgan från käftarna stänker i Wolframs ansikte.
Gotthard, du kan agera nu. Därefter kan alla redogöra för vad ni vill göra.
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Wolfram
slår ett Smidighetsslag: [1d20+1] = 13+1 = 14
och ruskar vilt på armen för att skaka av besten, samtidigt som han försöker knocka den med morgonstjärnan när det är hans tur / att rulla tärning
Vad för slags kryp är det ?
slår ett Smidighetsslag: [1d20+1] = 13+1 = 14
och ruskar vilt på armen för att skaka av besten, samtidigt som han försöker knocka den med morgonstjärnan när det är hans tur / att rulla tärning
Vad för slags kryp är det ?
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Gotthard
Vill försöka hugga besten i ryggen (om den har en rygg!) med dolken.
Vill försöka hugga besten i ryggen (om den har en rygg!) med dolken.
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Jag försöker göra mig osedd för besten för att kunna göra lönnanfall. Ser jag ett sånt tillfälle river jag till, annars inte
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Vi är fortfarande inne i överraskningsrundan. Gotthard, din tur nu, slå ett anfallsslag.
Ett anfallsslag i närstrid är precis som ett styrkeslag, bara det att istället för att slå mot 15 slår man mot motståndarens Försvar. Man lägger heller inte till sin rang, krigare har istället en särskild bonus. Gotthard får som tjuv använda sin smidighetsbonus istället för sin styrkebonus när han anfaller med litet vapen. Ett lönnhugg ger dessutom +4 på slaget, så Gotthards anfallsslag är 1T20+6.
Wolfram, lite svårt att uppfatta i stridens hetta. En hund?
Ett anfallsslag i närstrid är precis som ett styrkeslag, bara det att istället för att slå mot 15 slår man mot motståndarens Försvar. Man lägger heller inte till sin rang, krigare har istället en särskild bonus. Gotthard får som tjuv använda sin smidighetsbonus istället för sin styrkebonus när han anfaller med litet vapen. Ett lönnhugg ger dessutom +4 på slaget, så Gotthards anfallsslag är 1T20+6.
Wolfram, lite svårt att uppfatta i stridens hetta. En hund?
Last edited by sastaz on Wed Jun 06, 2018 8:01 am, edited 1 time in total.
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Tack. Och någon, vem som helst, kan slå initiativslag runda två för er sida: 1T6.
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Om Wolfram fick tweaka sina nyss uttalade intentioner litet, så skulle det vara så här: och ruskar vilt på armen för att skaka av besten, samtidigt som han försöker knocka den med morgonstjärnan när det är hans tur / att rulla tärning samtidigt rörande sig mot facklan han hängde på väggen, för att trycka otyget mot lågan
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Initiativ motståndarsidan [1d6] = 4
Moralslag Taid [2d6] = 7
"Hnnnggg...." Taid vänder om och börjar springa in i tunneln ni kom ifrån, med Marthas lampa.
Nu kan ni anfalla allihopa (ordning oviktig, sker samtidigt). Gotthard får inte använda sig av lönnhugg längre utan vanligt anfall, men Martha får.
Wolfram, du får -2 pga ligger ner.
Ni slår mot försvar 12.
Moralslag Taid [2d6] = 7
"Hnnnggg...." Taid vänder om och börjar springa in i tunneln ni kom ifrån, med Marthas lampa.
Nu kan ni anfalla allihopa (ordning oviktig, sker samtidigt). Gotthard får inte använda sig av lönnhugg längre utan vanligt anfall, men Martha får.
Wolfram, du får -2 pga ligger ner.
Ni slår mot försvar 12.
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Gotthard
Jag försöker desperat hjälpa Wolfram upp på benen igen med en yvig rörelse så mina svarta kläder fladdrar.
Försvinnnnnn
Morrar jag och skriker mot besten samtidigt.
Jag försöker desperat hjälpa Wolfram upp på benen igen med en yvig rörelse så mina svarta kläder fladdrar.
Försvinnnnnn
Morrar jag och skriker mot besten samtidigt.
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
[1d20+5] = 4+5 = 9. 1d20 och smi och lönnbonus, och sen om jag träffar: [1d6] = 3 som ska dubbleras
9! Rimligt! Sen försöker jag high tail it out of there! kastar mig ner i hålet!
9! Rimligt! Sen försöker jag high tail it out of there! kastar mig ner i hålet!
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Wolfram
agerar från knästående läge, mot ett nytt husdjur som blivit lite för närgånget, och svingar därför inte helt optimalt: Anfallsslag: [1d20+4] = 12+4 = 16 minus 2 enl DM = 14, Morgonstjärna skada: [1d8+3] = 6+3 = 9
agerar från knästående läge, mot ett nytt husdjur som blivit lite för närgånget, och svingar därför inte helt optimalt: Anfallsslag: [1d20+4] = 12+4 = 16 minus 2 enl DM = 14, Morgonstjärna skada: [1d8+3] = 6+3 = 9
Last edited by Nordbo on Thu Jun 07, 2018 3:03 pm, edited 1 time in total.
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Hercker:
"Morest... Vad?! Å store tid!"
Hercker samlar sig och faller ut med treudden på ren instinkt. Det här är inte första gången han blivit överrumplad i en tunnel - Anfall, Hercker [1d20] = 15. Skada [1d6] = 6
"Morest... Vad?! Å store tid!"
Hercker samlar sig och faller ut med treudden på ren instinkt. Det här är inte första gången han blivit överrumplad i en tunnel - Anfall, Hercker [1d20] = 15. Skada [1d6] = 6
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
Gotthard kastar sig fram för att hjälpa Wolfram men snavar till på kappan varpå besten kastar runt huvudet och hugger i luften. Hugget kommer mitt i Marthas rörelse och hon duckar till synes undan och fortsätter förbi och ner i hålet. Den ofrivilligt avledande manövern visar sig dock ödesdiger för besten som tappar fokus på Wolframs vapenarm. En väl avvägd sving med morgonstjärnan från liggande position träffar besten över skallbasen och något knakar till. Hercker spetsar den sedan på treudden och vräker ner den i hålet.
Slut på strid. Fritt fram att göra vad man vill igen.
Slut på strid. Fritt fram att göra vad man vill igen.
Re: Kapitel 1 - Saltkungens tunnlar
"Synnerligen väl utförd stöt mäster!" utbrister Morest.